Activisme is besmettelijker dan het coronavirus. 6 lessen.

Via LinkedIn ontving ik een filmpje van vier vrolijk lachende mensen die me de vraag stelden: we zijn geïnspireerd door jouw boek. We willen een beweging in onze organisatie starten, wil je eens met ons sparren? Die uitnodiging kon ik natuurlijk niet afslaan. Verleiden in plaats van overtuigen is LES 1, ze lezen mijn boek zorgvuldig constateer ik.  

Een uurtje meedenken helpt hen om hun enthousiasme niet te laten doodbloeden in overleggen en projectplannen. Hoe krijgen we anderen mee, is een belangrijke vraag. De kunst is dan om de eigen vooroordelen over collega’s niet te laten prevaleren. We bedenken een vehikel; het duurzaamheidscafe. Dat klinkt aantrekkelijk en dekt de lading. Onder deze vlag kan je een tijd vooruit. Dat geeft letterlijk duurzaamheid, zonder in groot geregel te vervallen, is LES 2

Ze nemen een prikbord in de hal in beslag en deelden daarop ideeën. Ze sturen een bericht  naar de directie met de titel ‘goed nieuws’, waarin ze heel kort hun oogst delen. Zichtbaarheid en aantrekkelijk maken, vergroot de betrokkenheid, dat is LES 3

Er waren bij het eerste cafe maar drie mensen, vertellen ze me later teleurgesteld. Dus jullie zijn bijna verdubbelt, reageer ik. Volhouden en je eigen energie hoog houden, dat is noodzakelijk voor activisten. Kijken naar wat er wel werkt helpt, LES 4

Voor het tweede duurzaamheidscafe zetten ze in de uitnodiging schaarste in. Er zijn maar 17 plaatsen, even veel als de SDG’s. Het was vol. Ik mocht deze bijeenkomst faciliteren. 

Aanvankelijk vroegen de vier initiators me om een openbaar gesprek met de directeur te voeren. Dat wijs ik af, laat hem maar gewoon meedoen.  Het is een valkuil om in oude hiërarchie te acteren, daarmee maak je jezelf afhankelijk. Betrek de hiërarchie , maar houd de regie, is LES 5.

We hebben ‘maar’ twee uur. Hier helpt schaarste ook. Tegen lang discussiëren. Tegen nog meer plannen. Deze schaarste geeft focus: in kleine groepen maken ze in één uur een manifest in drie delen. Een onmogelijke missie, vertaald in verantwoordelijkheden naar verschillende groepen betrokkenen, en geconcretiseerd in gedragscriteria. 

Ten tweede geeft de schaarste handelingsmogelijkheden. De groepen bedenken een eerste experiment dat ze direct uitvoeren. Ze bedenken diverse kleinere en grotere acties als stenen in een vijver, wiens kringen oproepen tot vervolg acties en anderen betrekken.  

Schaarste geeft focus en gerichte actie met vervolgmogelijkheden is LES 6

Zo eenvoudig kan het zijn. Ik ben benieuwd hoe deze beweging binnen PUM verder zal gaan. De tekenen zijn veelbelovend.  De besmettingsgraad is hoog.

An Kramer